Πέμπτη 7 Μαΐου 2015

Μια σύντομη ερμηνεία των διατάξεων του νέου Νομοσχεδίου του ΥΠΟΠΑΙΘ

Το μεγαλύτερο πλήγμα που δέχτηκε ο κλάδος στην περίοδο των Μνημονίων, ακόμη μεγαλύτερο και από την δραματική συρρίκνωση των αποδοχών μας, ήταν η παραβίαση της συνταγματικής επιταγής με την εγκύκλιο, αρχικά, και μετέπειτα με τη νομοθετική παρέμβαση Αρβανιτόπουλου που επί της ουσίας καταργούσε την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας στην ιδιωτική εκπαίδευση, τη μετέφερε στο Υπουργείο Εργασίας και ισοπέδωνε τα εργασιακά μας δικαιώματα. Με την Παράγραφο Ζ  του Άρθρου Πρώτου του Κεφαλαίου Α του Ν.4254/2014 επιβάλλονταν οι ελεύθερες και αναιτιολόγητες απολύσεις, χωρίς όριο και έλεγχο από την Πολιτεία, κατ’ απαίτηση του Συνδέσμου των σχολαρχών και ορισμένων μεγαλοεπιχειρηματιών με ισχυρές πολιτικές διασυνδέσεις με την προηγούμενη κυβέρνηση. Τα αποτελέσματα αυτής της νομοθετικής παρέμβασης γνωστά σε όλους. Δεκάδες συνάδελφοι με συνδικαλιστική δράση, που είχαν διεκδικήσει δεδουλευμένες αποδοχές, ή είχαν καταγγείλει παρανομίες στα σχολεία τους βρέθηκαν στο δρόμο μετά από εκδικητικές καταγγελίες σύμβασης. Το Υπουργείο Παιδείας και οι υπηρεσίες του δεν γνωρίζουν καν ποιοι υπηρετούν στα ιδιωτικά σχολεία, διότι ο έλεγχος επί των διορισμών και των απολύσεων ήταν αδύνατος. Κανείς δεν ξέρει, ποιοι υπογράφουν τίτλους σπουδών, ποιοι εφαρμόζουν ωρολόγια προγράμματα. Αποτέλεσμα του χάους και της διόγκωσης της ανομίας που όλοι ζούμε καθημερινά στην ιδιωτική εκπαίδευση ήταν η Κομισιόν να επιβάλλει στη χώρα μια ντροπιαστική απόφαση: το πάγωμα της αντιστοίχισης του Εθνικού με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων, λόγω της απροθυμίας των προηγούμενων κυβερνήσεων να λάβουν μέτρα για να αντιμετωπίσουν την παρανομία.

ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ
Με το άρθρο 6 του πολυνομοσχεδίου, όπως δημοσιεύτηκε, αποκαθίσταται η συνταγματική νομιμότητα και γίνεται ένα σημαντικό βήμα για να πειστούν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί ότι αντιμετωπίζονται τα ακραία φαινόμενα παρανομίας στην ιδιωτική εκπαίδευση. Σημαντικότερη συνέπεια των διατάξεων του άρθρου είναι η επαναφορά της εποπτείας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών από το Υπουργείο Εργασίας που βρίσκεται σήμερα στο Υπουργείο Παιδείας.

ΟΙ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΙ 9 ΚΑΙ 10 ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 6 ΚΑΙ Η ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΟΥΣ
Τους εκπαιδευτικούς των ιδιωτικών σχολείων αφορούν άμεσα οι διατάξεις των παραγράφων 9 και 10 του άρθρου 6 του νομοσχεδίου.
9.    Επανέρχονται σε ισχύ τα άρθρα 30 και 33 του νόμου 682/77 και η παράγραφος 1 του άρθρου 11 του νόμου 1351/83.Στην παράγραφο 1 του άρθρου 36 του ν. 682/77 προστίθεται η φράση: «Με Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας μπορούν να συνομολογηθούν βελτιωμένοι όροι αμοιβής και εργασίας για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς». Από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου καταργείται η Παράγραφος Ζ  του Άρθρου Πρώτου του Κεφαλαίου Α του Ν.4254/2014 (Α’ 85) καθώς και οι Παράγραφοι 15 και 16 του Άρθρου 47 του Ν. 3848/2010 (Α’ 71).
10.    Η νομιμότητα και η καταχρηστικότητα των καταγγελιών των συμβάσεων εργασίας αορίστου χρόνου ιδιωτικών εκπαιδευτικών που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους 2014-15,  θα εξεταστούν από τα κατά περίπτωση αρμόδια υπηρεσιακά συμβούλια.
Τι σημαίνουν συνοπτικά τα συγκεκριμένα άρθρα για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς;
  1. Επανέρχεται η εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και των εποπτικών του οργάνων στις εργασιακές μας σχέσεις.

Πλέον κάθε υπηρεσιακή εξέλιξη (πρόσληψη, απόλυση, κ.λπ.) θα πρέπει να ελέγχεται από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης και από το αντίστοιχο υπηρεσιακό συμβούλιο.  Με αυτό τον τρόπο η πολιτεία θα γνωρίζει επακριβώς ποιοι υπηρετούν στα ιδιωτικά σχολεία και θα αποφεύγεται η πρόσληψη προσωπικού χωρίς τα νόμιμα προσόντα, χωρίς διοριστήρια και θα αποτραπούν το όνειδος της αδήλωτης εργασίας και ο κίνδυνος για έκδοση παράνομων τίτλων σπουδών, λόγω υπογραφής τους από μη νόμιμους εκπαιδευτικούς.
 
  1. Τέλος στις αναιτιολόγητες απολύσεις

Η κατάργηση της νομοθετικής ρύθμισης Αρβανιτόπουλου αλλά και του άρθρου 47 του ν. 3848/2010 καταργούν την έννοια της αναιτιολόγητης καταγγελίας σύμβασης. Κι επειδή οι εκπρόσωποι των ιδιοκτητών μιλούν για «σοβιετικά» μέτρα, τους υπενθυμίζουμε ότι ακόμη και στην Αμερική των εξαιρετικά ελαστικών εργασιακών σχέσεων υπάρχει (με το Education Act του 1964) για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς η δυνατότητα της εξέτασης από εκπαιδευτικό συμβούλιο της νομιμότητας και της ενδεχόμενης καταχρηστικότητας μιας απόλυσης. Περιττό, βέβαια, να τονίσουμε ότι αναιτιολόγητη απόλυση για εκπαιδευτικούς του ιδιωτικού τομέα δεν υφίσταται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
 
  1. Αποκαθίσταται η αληθής έννοια του άρθρου 36 του ν. 682/77 σχετικά με τις αποδοχές μας

Το άρθρο 36 του ν. 682/77 προβλέπει ότι οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί λαμβάνουν «τουλάχιστον» τις ίδιες αποδοχές με αυτές των δημόσιων εκπαιδευτικών (η ρύθμιση αυτή παραμένει σε ισχύ). Σκοπός του νομοθέτη ήταν να κατοχυρώσει ως  κατώτερο όριο των αποδοχών μας  αυτές του δημοσίου (το 1977 πολλά ιδιωτικά σχολεία κατέβαλαν χαμηλότερες αποδοχές στους εκπαιδευτικούς από αυτές που λάμβαναν οι δημόσιοι συνάδελφοι). Οι εκπρόσωποι των σχολαρχών τα τελευταία χρόνια, προσβάλλοντας τη νοημοσύνη οποιουδήποτε μιλά την ελληνική γλώσσα, επιχειρούσαν να πείσουν ότι το «τουλάχιστον» σημαίνει «ακριβώς οι ίδιες αποδοχές». Με την παράγραφο 9 του άρθρου 6 δίδεται, πλέον, η δυνατότητα σε ιδιωτικά σχολεία και τους αιρετούς εκπροσώπους των ιδιωτικών εκπαιδευτικών να υπογράφουν Συλλογικές Συμβάσεις με βελτιωμένους όρους αμοιβής και εργασίας.
 
  1. Η νομιμότητα και η καταχρηστικότητα των καταγγελιών σύμβασης του τρέχοντος διδακτικού έτους θα ελεγχθούν από τα υπηρεσιακά συμβούλια
Όλες οι καταγγελίες σύμβασης που έλαβαν χώρα κατά το τρέχον διδακτικό έτος (2014-15) θα ελεγχθούν ως προς τη νομιμότητα και την καταχρηστικότητά τους από τα υπηρεσιακά συμβούλια (ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ/ΚΥΣΠΕ/ΚΥΣΔΕ). Παρακαλούμε τους συναδέλφους που τους έχει κοινοποιηθεί τη φετινή σχολική χρονιά (δηλ. από 1η Σεπτεμβρίου του 2014 έως και σήμερα) καταγγελία σύμβασης, να επικοινωνήσουν με την Ομοσπονδία μας.
Πηγή: ΟΙΕΛΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα επώνυμα σχόλια έχουν περισσότερες πιθανότητες να δημοσιευτούν...